vrijdag 29 augustus 2014

Nabeschouwing

Waaaaaaar zal ik beginnen… Eens eventjes denken... Weet je wat, ik zal anders gewoon beginnen bij het begin, nl. het alles amerika forum! (dan kan ik dit forum nogmaals een keertje de hemel in prijzen!!) ;-) Want zonder dit forum was onze reis nooit zo 'geslaagd' geweest dan ze nu was! We zijn dan ook blij dat we met behulp van dit forum, deze reis volledig op maat hebben kunnen samenstellen. (dit doet geen énkel reisbureau ons na!) ;-P Dus tip nummer 1 en gelijk ook de beste tip die ik jullie kan geven is: regel je reis gewoon lekker zelf! Laat het reisbureau er gewoon buiten. Het plannen en reserveren van tickets en motels etc. is mits een beetje gezond verstand gewoonweg kinderspel! Het enige wat je vooral wél moet doen is véééél reisverhalen van anderen lezen (hier haal je al de helft van je planning) en verder veel tijd doorbrengen op het alles amerika forum (hier haal je dan de andere helft van je planning). Véél beoordelingen van anderen lezen op www.tripadvisor.com is ook een échte must!

Vliegen met British Airways: zij boden de goedkoopste tickets aan (via connections.be), die we konden vinden voor onze reisdata. Die prijs is vanaf dan ook heel de tijd de laagste gebleven naar ons vertrek toe in vergelijking met de andere vliegmaatschappijen Vliegen we volgende keer weer met British Airways? Tja, goedkoopste tickets, 4 x een aangename vlucht gehad, vlucht héén, iets te krap gezeten, vlucht terug dan weer iets ruimer... Totaal géén last gehad van turbulentie! Personeel was me iets te stug en geforceerd, maar dat heb je bij andere maatschappijen ook wel volgens mij. Op de heenvlucht kregen de kindjes een zakje gevuld met enkele boekjes en een balpen. Op de terugvlucht kregen ze dan weer niets om zich bezig te houden. Wél hadden we op beide Trans-Atlantische vluchten individuele schermpjes waarop we verschillende films en series konden bekijken (hoewel het aanbod van series en films toch wel redelijk beperkt was…) Ik vermeld er tussendoor wel eventjes bij dat het voor ons moeilijk vergelijken is met andere vliegmaatschappijen omdat dit onze allereerste keer was dat we de grote plas zijn overgevlogen, maar naar ons gevoel was de maatschappij op zich wel oké! MAAAAARRR de douane/controle/x-ray en dergelijke op Heathrow zouden we een volgende keer toch liefst vermijden!! (Zie ons verslag dag 31) Een volgende keer zouden we toch eerst uitkijken naar andere goedkope opties, zodat we onze overstap elders kunnen maken. En moeeest het dan toch weer British Airways worden zouden we er ook voor zorgen dat we een ruimere overstap hebben. Nu hadden we oorspronkelijk maar een krap anderhalf uur om over te stappen in Londen en doordat onze vlucht al vertraging had bij het opstijgen in San Diego richting Londen zaten we direct nog véééééle krapper in tijd! Dus hier zullen we een volgende keer zéker rekening mee houden!

Huurauto: een Minivan Dodge Grand Caravan gehuurd bij Alamo.co.uk Niks op aan te merken! Deze auto hadden we in November al gereserveerd + betaald en het afhalen hiervan verliep dan ook probleemloos. Wel probeerden ze een upgrade aan te smeren en nog wat extra verzekeringen, maar als je dit op voorhand goed regelt allemaal en ervoor zorgt dat je de juiste verzekering hebt voor je vertrekt, ga je hier het best gewoon niet op in. We hebben hun ‘verkoopspraatjes’ dan ook direct afgewimpeld door te zeggen dat we alles al goed geregeld en uitgezocht hadden alvorens we de auto hadden gereserveerd  en als je dit op een kordate manier overbrengt dan laten ze je ook wel gelijk met rust. ;-P Ook moesten we kiezen uit een formule i.v.m. tanken. (Of we de auto leeg of vol getankt terug wilden inleveren op het einde van de trip.) Wij hebben gekozen om met een volle tank te vertrekken en de auto met een volle tank terug in te leveren. De auto zelf was TIPTOP in orde. Het was best wel een chique en goed onderhouden auto. Voor ons was hij nét ruim genoeg. (We hadden 3 grote koffers, 2 grote reiszakken, 5 kleinere trolleys en 1 grote koelbox bij). Het rijcomfort in de bergen was misschien wel iets minder met deze auto. Hij had moeite om tijdens het klimmen in de bergen stationair te blijven rijden. Ook moesten we tijdens het beklimmen van een berg of helling regelmatig de airco afzetten omdat de temperatuur van de motor snel kon oplopen Deze auto’s zijn volgens mij ook niet gemaakt om ermee in de bergen te rijden, want een ander koppel die met hetzelfde type auto op stap was, sprak ons halfweg onze reis aan dat ze van mening waren dat je er beter geen bergen mee kon doen! Zij kloegen ook over de acceleratie van deze auto. Maar voor de rest was het een leuke, handige en vooral zéér praktische auto om mee rond te rijden! Het inleveren van de auto op het einde van onze reis was ook een makkie. Je zet de auto gewoon achteraan in een rij van ingeleverde auto's. Onze auto werd zelfs niet eens nagekeken op eventuele schade ofzo… Ons afval mochten we gewoon laten liggen, nog even een handtekening zetten en hopla, klaar was Kees!! :-D

Motels: ook hier hebben we totaal geen problemen mee ondervonden. Was allemaal tiptop in orde. De meeste motels hadden we geregeld via booking.com of via de websites van de nationale parken zelf. Ook hadden we alle motels op voorhand grondig bestudeerd door foto’s en beoordelingen van andere reizigers te bekijken en te lezen via tripadvisor.com. (dit is een dan ook een échte must!) Dit zullen we een volgende keer dan ook weer op dezelfde manier doen: werkt perfect!

Onze route: deze was zo goed als perfect in mekaar gepuzzeld. Ook zaten we redelijk rustig qua rijtijden. De langste dag dat we hebben gereden was van Death Valley (Furnace Creek) naar Bridgeport. Dit was een dikke 4 uur rijden en gelijk ook wel de langste rijdag. De overige rijdagen waren meestal gemiddeld zo’n 3 uur rijden. Dus perfect te doen met de kindjes. In Yosemite hadden we graag enkele dagen langer gebleven, hoewel Curry Village volgens ons een échte afknapper was!! Volgende keer zouden we daar dan ook voor een hotel kiezen in het park of anders een hotel net buiten het park. In San Diego hadden we ons ook perfect nog enkele dagen langer kunnen amuseren. Hier hadden we spijtig genoeg ook véél te weinig tijd voorzien. Death Valley zouden we niet meer inplannen. Dit park was achteraf gezien helemaal niks voor ons.
We zouden ook enkele ‘shopdagen' inlassen een volgende keer want dit hebben we écht wel veel te weinig gedaan daar. Terug thuis in Belgie hadden we zoiets van: “hadden we maar meer van dit gekocht of meer van dat" omdat veel dingen daar toch wel goedkoper zijn dan bij ons. Spijtig genoeg hadden we dan ook niet echt de tijd genomen om te shoppen in de VS… (ach ja, gelijk een mooie reden om nog eens een keertje terug te gaan zeker…) ;-P

Bij de terugreis hebben we jammer genoeg onze koelbox moeten achterlaten omdat we anders teveel bagage bijhadden. We konden deze wel meenemen maar dan moesten we 95 dollar bijbetalen. Als je dan weet dat deze koelbox maar 25 dollar heeft gekost… ;-) We zouden een volgende keer ook véééééél minder bagage meesleuren, want we hadden echt wel veel te veel kleren en spulletjes bij die we ginder totaal niet gebruikt of gedragen hebben. Er zijn genoeg wasserette’s te vinden onderweg (of in de motels zelf) waar je kan binnenspringen om een draai was te doen. Dit vond ik trouwens best wel eens leuk om te doen (zo af en toe) ;-)
Als we nog eens teruggaan zouden we ook zien dat we niet te veel natuurparken achter mekaar doen maar dit probeeeeeren af te wisselen (indien mogelijk natuurlijk) met steden of andere activiteiten. Dit voornamelijk voor de kindjes, want tijdens deze reis is gebleken (wat ik ook wel een beetje had verwacht op voorhand), dat onze kinderen geen echte natuurmensen zijn maar zichzelf véél beter amuseren in een stad of op een strand. En aangezien onze eerste helft van de reis bijna volledig bestond uit natuur(parken) hoef ik er waarschijnlijk geen tekeningetje bij te maken dat ze zich op bepaalde momenten dan ook stierlijk verveeld hebben…. (maaaaar dan bood de ipad meestal weer wel soelaas). Ook een gouden tip is dat je het best (zéker als je met kinderen reist) een zwembad voorziet bij zoveel mogelijk motels/hotels/… Achteraf waren we dan ook héé ééél erg blij dat we daar toch wel rekening mee hadden gehouden!! Enkel op sommige plaatsen hadden we geen zwembad, maar dit was dan meestal ook op een plek waar we toch geen tijd hadden om te zwemmen of genoeg andere dingen te doen hadden. (bvb: in Grand Canyon, Bryce, Bridgeport, San Francisco en Morro Bay).

Volgende keer zouden we op voorhand thuis ook al meer adressen opzoeken van activiteiten of uitstapjes die we daar zouden doen. Want hier hebben we tijdens onze reis (en dan vooral s’avonds)  toch wel véél tijd mee verspeeld doordat we dikwijls op de laatste moment nog op zoek moesten naar een eetgelegenheid of bvb. een adres ervan. Dus ook weer iets om te onthouden voor de volgende keer…

Oh ja: Toen we thuis waren vond ik bij het uitladen van onze koffers een briefje van  TSA (doen controle op inhoud van koffers) dat ze mijn koffer uitgeladen en gecontroleerd hadden op verboden spullen. Ik denk niet dat ze veel gevonden hebben hoor… ;-)

Eigenlijk ben ik nu stilletjes aan wel een beetje uitverteld en wil ik enkel nog concluderen dat we een FANTASTISCHE reis achter de rug hebben en dat deze toer dan ook een échte aanrader is !! Ik hoop dat iedereen die dit leest ooit eens de kans krijgt om zo'n reis als die van ons te kunnen maken!
Bedankt om onze avonturen te volgen en wie weet misschien 'tot blogs’! ;-)

1. Het lijkt me zo leuk om ook een keer een roadtrip te maken door Amerika. Auto vakanties vind ik altijd erg leuk, omdat je kan gaan en staan waar je wil. Maar het vliegtuig vind ik ook altijd relaxed reizen.